EFOP-3.4.4-16-2017-00010 - MATE pályázatok
EFOP-3.4.4-16-2017-00010
EFOP-3.4.4-16-2017-00010
Agrártudományi pályaorientáció, az ágazat versenyképességének javítása, a szakember- utánpótlás erősítése érdekében, a képzési környezet innovatív fejlesztésével
A projekt azonosító száma:
EFOP-3.4.4-16-2017-00010
Kedvezményezett neve
(Konzorcium vezető) :
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
Konzorciumi tagok:
Szegedi Tudományegyetem, Emberi Erőforrások Fejlesztése Alapítvány
A projekt címe:
Agrártudományi pályaorientáció, az ágazat versenyképességének javítása, a szakember- utánpótlás erősítése érdekében, a képzési környezet innovatív fejlesztésével
A szerződött támogatási összeg:
789 999 727 Ft
A támogatás mértéke:
100%
MATE támogatási összeg:
650 497 728 Ft
MATE támogatás mértéke:
100%
A projekt kezdete:
2017. 06. 01.
A projekt befejezési dátuma:
2021. 12. 31.
A projekt tartalmának bemutatása:
Magyarországon a mezőgazdaságban foglalkoztatottak korösszetétele és képzettségi szintje is elmarad a többi ágazatban elvárt szinttől, ezért az agrárvállalkozások versenyképességének biztosítása érdekében elengedhetetlen a magas szintű, korszerű tudással rendelkező szakemberek foglalkoztatása és képzése. Újra népszerűvé kell tenni a fiatalok körében az agrár-felsőoktatást, mivel a jelentkezők száma kb. fele a szükségesnek és a felvettek között nagy a lemorzsolódás aránya (a 2014-es jelentkezők kevesebb, mint 7%-a jelentkezett az agrár-felsőoktatásba, számuk nem éri el az 5000 főt). El kell érni, hogy 4 éven belül 10% fölé növekedjen a jelentkezők aránya, melynek eredményeként várhatóan növekednek majd a felvett hallgatók minőségi mutatói és alacsonyabb lehet a lemorzsolódás is (Fokozatváltás a felsőoktatásban, 2014).
A fenti célok megvalósítása érdekében jelen projekt keretei között a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (konzorciumvezető), a Szegedi Tudományegyetem, valamint az Emberi Erőforrások Fejlesztéséért Alapítvány alkotta konzorcium felsőoktatási intézményeire épülő agrár pályaorientációs rendszert kíván kidolgozni az általános és a középiskolai diákok (10-14 és a 15-19 éves korosztály) számára. A program megvalósítása tehetséggondozási célokat szolgál, elősegíti a felsőoktatási intézmények utánpótlás nevelését az agrároktatásban. Ezen célokat az alábbi tevékenységcsoportok megvalósításával kívánjuk elérni:
1. Felmérjük a 10-14 és a 15-19 éves korosztály MTMI-hez és különösen az agrár területhez kapcsolódó attitűdjét.
2. Az eredmények alapján országos szinten több éves, road show típusú pályaorientációs tevékenységet kívánunk végezni, ezzel is elősegítve a felsőoktatás MTMI szakjainak és különösen az agrár felsőoktatás hallgatói utánpótlásának biztosítását, valamint lemorzsolódásának csökkentését.
3. A készségfejlesztő és kommunikációs programokban résztvevő oktatók, kutatók, munkatársak (képzők képzése), és a vállalat és a civil szféra képviselőinek képzése, valamint a közoktatásban tevékenykedő pedagógusok továbbképzése a hatékony hallgatószám növelés és a pályaorinetáció érdekében.
4. Az MTMI és agrár szakok népszerűsítése és a hatékony pályaorientáció érdekében több civil szervezet bevonása a cél, hogy a fiatalokat, a potenciális célcsoportot a reális, 21. századi munkaerőpiaci elvárásokra felkészíthessük.
5. „Nulladik évfolyamok fejlesztése és működtetése: fejlesztő jellegű képzések, gyakorlati képzést összekapcsoló 60-180 órás tanfolyamok működtetése a felsőfokú oktatásba felvételt nem nyert, felsőoktatási tanulmányokat meg nem kezdő, de már sikeresen érettségizett, illetve a középfokú oktatás 11-12. évfolyamában résztvevő tanulók számára.
6. E-learning tartalmak fejlesztése.
7. A célcsoport programokon való részvételét elősegítő ösztönző rendszer kialakítása és működtetése: a legtehetségesebb „hallgató-jelöltek” ösztöndíjjal történő támogatása.
A tervezett program megvalósításának közvetlen eredményeként szándékaink szerint számottevően növelni tudjuk az agrárképzésre jelentkező diákok számát a következő években a projektben résztvevő három egyetemen. A projekt közvetett, hosszú távú hatásai elvezethetnek a természettudományos gondolkodásmód és környezettudatos szemlélet népszerűbbé válásához. Mindez szélesebb körben, a projekt időtartamán túlmutatóan is kedvezően befolyásolhatja a természettudományos, agrár- és műszaki felsőoktatásba jelentkezők számát, valamint tudásszintjét és helytállását egyetemi tanulmányaik során.